علمی

پیشامدهای عجیب در حین خواب

به اشتراک بگذارید

خواب سیر طبیعی جهت استراحت کردن و تجدید نیرو است. وقتی ما در حال خواب هستیم ضربان قلبمان کند شده و از پیرامونمان کاملا بی‌خبر هستیم. اما گاهی در حین این آرامش اتفاقات عجیب و مشابهی برایمان پیش می آید اگر دلیل این رخ دادها برایتان جالب است، ادامه متن را بخوانید.

11- یافتم، یافتم!

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در طول روز مطلبی ذهنتان را درگیر کند که نتوانید جواب آن را در طول آن روز بیابید. اما صبح روز بعد از خواب که بیدار می‌شوید متوجه می شوید که در خواب جواب مساله را پیدا کرده‌اید. درست است، مغز در حین خواب سرنخ حل مساله را پیدا کرده است. و صبح مانند ارشمیدس به خود می‌گویید یافتم، یافتم!

شیمیدان معروف روسی، مندلیف، آن چنان در فکر طراحی جدول عناصر بود که یک شب در حین خواب، ایده جدول معروفش به ذهن‌‌اش خطور کرد. حتی آگوست ککوله نیز فرمول ساختار حلقوی بنزن را در خواب به دست آورد. شما قادر هستید قبل از خواب به مطلب خاصی فکر کنید. سپس دیگر به مطلب فکر نکنید و بخوابید. زمانیکه صبح بيدار مي شويد با تعجب متوجه می شوید که جواب را پیدا کرده‌اید. .

اديسون بیشتر اوقات از خواب براي یافتن جواب سوالاتش استفاده مي كرد . بر روي یک صندلي مي نشست و همزمان سنگ های ریزی در دست می‌گرفت و به مساله اش فکر می‌کرد و به خواب فرو میرفت .زمانیکه به خواب فرو مي رفت سنگ های ریزی از کف دستش كف اتاق مي ريخت . او از ضمیر ناخودآگاه کمک می‌گرفت تا به جواب سوالاتش برسد.

ولی چطور مغز در حین خواب مسائل را حل می‌کند؟

پیدا کردن جواب مسئله در خواب بسیار شگفت آور است. چون ضمیر ناخودآگاهمان به جواب سوالاتمان پی می برد، اما رسیدن جواب به خودآگاه زمان‌بر است. وقتی در خواب هستیم، ضمیر ناخودآگاه فعال‌ترمی‌شود، به این دلیل است که اغلب جواب مسائل را در خواب می‌بینیم.

10- احساس خروج روح از بدن و دیدن خود در هنگام خواب

بهتر است بدانید که احساس خروج روح از بدن و دیدن خود در هنگام خواب منشا عصبی و روانشناسی دارد و زمانیکه هنوز به خواب نرفته اید و در شروع خواب رخ می‌دهد. هنگامی که خود را خارج از بدن می‌بینید احساس می‌کنید که روحتان در خواب از بدنتان جدا شده است.

دلیل احساس خروج روح از بدن چیست ؟

هنوز پاسخ علمی درستی برای تجربه خروج از بدن پیدا نشده است و دلیل جداشدن روح از بدن مشخص نیست.

اما اثبات شده افراد با بالا بردن توانایی‌های ذهنی خود می‌توانند این کار را ارادی نیز انجام دهند که در عرفان به آن خلع بدن می‌گویند. تجربه خروج روح از بدن در خواب احساس ترسنکی را با خود بدنبال می آورد. اتفاقی که با حس شناوری بیرون از بدن همراه است و در بعضی از موارد انسان ممکن است جسم فیزیکی اش را از خارج از بدن نظاره گر باشد. این اتفاق معمولاً در زمان بیدار شدن یا به خواب رفتن رخ میدهد.

9- سقوط کردن در خواب

باید بدانید که در پشت این مسائله جواب های کاملا علمی وجود دارد و نیازی به جستجو در تعابیر خواب نیست.

احساس زیر پا خالی شدن در خواب یا از بلندی افتادن، یا در خواب پرواز کردن و ناگهان در خواب افتادن، به هیچ وجه مسائله نگران کننده ای نیست.

دلیل سقوط در خواب چیست؟

دانشمندان معتقدن که مغز با شل شدن عضلات به اشتباه می‌افتد و خیال می‌کند که شخص در حال سقوط است و برای حفاظت از شخص با کشیدن عضله تلاش می‌کند بیدارتان کند تا بر اثر سقوط از بین نروید!

دیدن خواب سقوط نوعی توهم است و به دلیل شل شدن و ریلکس شدن عضلات مغز اتفاق می افتد و جریان خواب سقوط ساخته ذهن است، داستانی که در آن خواب می‌بیند از پله می‌افتید یا از بلندی در خواب پرت می‌شوید را در واقع مغز ساخته است.

نظریه دیگر در جواب سقوط در حین خواب می‌گوید که مغز خیال می‌کند شما در حال مرگ هستید، و به سرعت با کشیدن عضله شما را بیدار می‌کند تا از زنده بودن شما مطمئن شود.

عمدتا خواب سقوط با عرق کردن، نفس نفس زدن و گاهی ترس همراه است.

بعضی ها نیز اعتقاد دارند که مغز فکر می‌کند که این به زمانی برمی‌گردد که انسان‌ها روی درخت می‌خوابیدند و مغز مدام در حال آماده باش فرد خواب در زمان سقوط از درخت بوده است و با تکامل انسان بازهم سیستم تدافعی مغز باقی مانده است. بیشتر افرادی که استرس و اضطراب دارند، از کم خوابی عذاب میکشند و برنامه خواب نادرستی دارند و یا جای خوابشان راحت نیست، خواب می‌بینند که در حال سقوط هستند و در خواب زیر پایشان خالی شده است.

 

8- دیدن خواب‌ های مشابه به صورت مکرر

آیا تا کنون برایتان اتفاق افتاده است که یک خواب خاص را مکرر ببینید؟ تا کنون کسی مرتب به خوابتان آمده است؟ دیدن خواب‌های تکراری، دیدن یک مکان تکراری.

دیدن مداوم یک فرد در خواب چه معنایی دارد؟ چرا بعضی از خواب‌ها را به صورت تکراری می‌بینیم؟

دیدن خواب تکراری نشان می‌دهد که اتفاقی در زندگی‌ ما وجود دارد که ما به مقدار کافی به آن توجه نمی‌کنیم اما ضمیر ناخودآگاه ما مسمم است مساله را برایمان حل کند و به این دلیل است که مرتب چند شب یک خواب را می‌بینیم. اتفاق هایی که در طول زندگی برای شما استرس آور است و شما آن را نادیده می‌گیرید، در خواب شب به سراغتان می‌آیند تا حل شوند. استمرار رویا همچنین می‌تواند به دلیل پشت سرگذاشتن شوک بزرگی در گذشته ما باشد که مغزمان دائماً به آن بر می گردد تا با آن کنار بیآید.

7- قطع شدن نفس در خواب

ممکن است گاهی اوقات در خواب نفستان برای چند لحظه بند ‌آید. وقفه تنفسی در خواب سبب کاهش سطح اکسیژن خون می شود و این اتفاق سبب می شود دوباره راحت خوابتان نبرد. کسانی که وقفه تنفسی یا آپنه خواب دارند مبتلا به مشکلات قلبی می‌‌شوند، به همین دلیل است که باید کسانی را که در خواب خروپف می‌کنند را بیدار کرد.

چرا نفس‌ بعضی افراد در خواب بند می‌آید؟

عضله‌ای در مسیر تنفس مان وجود دارد که با شل شدن، راه هوا را می‌گیرد. مخصوصا با بالا رفتن سن آپنه تنفسی مشاهده می‌شود که با چاقی و مصرف سیگار خطر تنگی نفس در خواب بیشتر می‌شود. توصیه می شود برای رفع خروپف و آپنه خواب در روز 20 دقیقه آواز بخوانید، حتی سازهای بادی را امتحان کنید تا عضلات گلویتان سفت شود.

6- شنیدن صدای انفجار قبل از شروع خواب

سندروم انفجار سر در خواب یا AHS موقعی که تازه خوابتان برده رخ می‌دهد. صدای بسیار بلندی شبیه آژیر یا بمب در سر می‌پیچد و ممکن است با نور زیادی در چشم همراه باشد. شنیدن این آژیر بلند در خواب خطری ندارد اما شما را بیقرار میکند و ترس ناشی از آن به مرور بی‌خوابتان می‌کند.

شنیدن صدای مهیب در خواب به چه دلیل است؟

گاهی به علت رنج بردن از بی‌خوابی ، سلول‌های مغزی مسئول صدا، ناگهان تحریک می‌شوند و توهم شنیدن صدای انفجار به شما دست خواهد داد.

5- خواب گردی

چرا بعضی‌ها در خواب راه می‌روند؟

10درصد افراد در خواب راه می روند. راه رفتن کودکان در خواب بسیار شایع‌ است. جالب است بدانید وقتی ضمیرآگاهمان خواب باشد ولی عضلات بیدار مانده باشند، دچار خواب گردی می‌شویم. اشخاصی که در خواب راه می‌روند کارهای معمولی شان را در خواب انجام می‌دهند، حتی ممکن است از خانه خارج شوند یا حتی روی لبه پنجره یا پشت بام راه بروند. کسانی که در خواب راه می‌روند به هیچ عنوان نباید تنها بخوابند.

4- خواب در خواب

آیا تا کنون در خواب ،خواب دیده‌اید؟ چیزی شبیه فیلم اینسپشن (تلقین). گاهی در حال خواب دیدن هستید، بیدار می‌شوید اما هنوز هم دارید خواب می‌بینید. بیداری غلط در واقع رؤیای باورپذیری در مورد بیدار شدن از خواب است، در حالی که بیننده رؤیا همچنان در خواب است. بعد از بیداری غلط فرد رؤیای کارهای معمول صبحگاهی مانند غذا خوردن، رفتن به دستشویی و حمام را می‌بیند.

و اما چرا بعضی‌ها خواب می‌بیند که دارند خواب می‌بینند؟

جالب است بدانید هنوز دلیل علمی برای خواب دیدن در خواب پیدا نشده است.

3- صحبت کردن در خواب

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در خواب بسیارعمیق باشید و ناگهان شروع به صحبت کنید. بعضی ها حتی اسرارشان را در خواب بر ملا می‌کنند.

علت صحبت در خواب چیست؟

خانم‌ها و کودکان بیشتر از مردان در خواب حرف می‌زنند دلیل اصلی آن استرس است. در واقع صحبت در خواب به علت مقاومت فرد با مسائلی است که در واقعیت نمی‌تواند آن‌ها را قبول کند.

2- توهم قبل از خواب

دقیقا لحظه ای که می‌خواهد خوابتان ببرد امکان دارد دچار توهم شوید، چیزی ببینید یا صدایی بشنوید. زمانیکه بیدار می شوید هم ممکن است باز دچار توهم شوید.

هیپناگوژیک توهم قبل خواب به مفهوم درک حسی اشتباه موقع خوابیدن است. این اختلال جزو نشانه‌های اختلال خواب حمله خواب یا نارکولوپسی نیز هست. توهم پیش از خواب، تجربه حالت‌گذار از بیداری به خواب است.

1- بختک

احتمالا شما هم تا کنون در خواب احساس کرده اید که هر چه قدرتلاش می‌کنید، نمی‌توانید تکان بخورید و انگار موجود سنگینی رویتان افتاده است و قصد خفه کردنتان را دارد. بختک وجود خارجی ندارد. به این سندروم خواب، فلج خواب می‌گویند و بهترین راه این است که موقعی که دچارش شدید دائم به خود بگویید که هیچ موجود ی رویتان نیست و آرامش خود را حفظ کنید تا حالت ناخوشایندش از بین برود و آرام سعی کنید دستانتان را تکان دهید.

چرا بختک را تجربه می کنیم؟

به این دلیل که وقتی خواب می‌بینیم، دست و پایمان را تکان ندهیم و در خواب راه نرویم بدن عضلات را فلج می‌کند. اغلب این مکانیزم دفاعی چنان قوی است و در عین حال ذهن هوشیار است و ممکن است بیدار شود اما ما قادر به تکان خوردن نیستیم. کسانی که طاقباز می‌خوابند، بیشتر بختک به سراغشان می‌آید.

خواب توهم بختک روانشناسی سلامت روان روح

دیدگاه
اگر دیدگاهی نسبت این مطلب دارید عنوان کنید

مطالب بعدی