سلامتی

اتحادیه اروپا استفاده از رمدسیویر برای درمان کرونا را آزاد اعلام کرد

به اشتراک بگذارید

هنوز واکسن یا داروی برای درمان قطعی کرونا یافت نشده است. اکنون کمیسیون اتحادیه اروپا استفاده از داروی رمدسیویر را برای کمک به درمان کرونا مجاز کرده است. میان اروپا و آمریکا بر سر تهیه و ذخیره این دارو رقابت است.

استفاده از داروی رمدسیویر تحت شرایطی خاص برای درمان بیماران کرونایی در اروپا مجاز شد. کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن اعلام این خبر گفت که هدف از این اقدام تامین نیازهای دارویی برای مبارزه با کووید ۱۹ است. استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا صدور اجازه استفاده از رمدسیویر را یک گام مهم برای مبارزه با این ویروس دانست. اجازه‌ای که در روندی بسیار سریع و ظرف کم‌تر از یک ماه صادر شد.  

رمدسیویر یکی از معدود داروهایی است که برای درمان کرونا تجویز می‌شود. آژانس دارویی اروپا (European Medicines Agency) این دارو را برای افراد بالای ۱۲ سال توصیه می‌کند که دچار بیماری ریوی هستند و به دستگاه تنفس نیاز دارند. 

رمدسیویر به بیمار تزریق می‌شود و آنزیمی را مهار می‌کند که ویروس برای تکثیر خود لازم دارد. این دارو قبلا به امید درمان ابولا به کار گرفته شد اما تاثیر زیادی نداشت. پزشکان این دارو را برای درمان کرونا نیز به عنوان راه نجات قطعی نمی‌دانند، بلکه دارویی به شمار می‌آورند که احتمال بهبود و زنده ماندن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

آزمایش‌هایی که اوائل ماه آوریل بر روی ۱۰۰۰ بیمار کرونایی شد نشان داد که زمان درمان این بیماران به طور میانگین چهار روز کوتاه‌تر شده و از ۱۵ به ۱۱ روز کاهش یافته است. ایالات متحده آمریکا اوایل ماه مه اجازه استفاده از رمدسیویر در بیمارستان‌های این کشور را با سرعتی استثنایی صادر کرد. دارویی که به میزان کافی برای همه بیماران موجود نیست. 

رقابت بر سر رمدسیویر

در آلمان این دارو فقط در موارد بسیار ضروری در درمان بالینی مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته است. مدت زیادی است که کشورهای جهان برای تامین این دارو با یکدیگر رقابت می‌کنند. دولت آمریکا در هفته‌ای که گذشت طی قراردادی با شرکت «گیلیاد ساینسز» (Gilead Sciences) کل تولید این دارو برای ماه‌های آینده را خرید.

البته برخی کشورها مانند آلمان ذخایری محدود از این دارو را در اختیار دارند. ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان خبر داده است که داروی رمدسیویر برای هفته‌های آینده به اندازه کافی در داروخانه مرکزی این کشور موجود است. او از شرکت گیلیاد خواست علیرغم قرارداد با آمریکا این دارو را در اختیار سایر کشورها نیز قرار دهد. 

وزیر بهداشت روز جمعه شش تیر (سوم ژوئیه) در برنامه صبحگاهی مشترک کانال‌های یک و دو آلمان گفت که از شرکت گیلید انتظار دارد نیازها اروپا و آلمان را برآورده کند. کمیسیون اروپا نیز در حال رایزنی با این شرکت است تا تامین کافی داروی رمدیسیویر را برای خود تضمین کند. 

پتر لیزه، از سیاستمداران حزب دمکرات مسیحی اتحادیه اروپا گفته است که برای تامین داروی کافی برای سایر کشورها شرکت گیلیاد می‌تواند اطلاعات خود برای تهیه رمدسیویر را به سایر شرکت‌های دارویی بفروشد. او گفته است که گیلیاد از این راه نیز می‌تواند به درآمد هنگفتی برسد.

ویروس کرونا covid-19

دیدگاه
اگر دیدگاهی نسبت این مطلب دارید عنوان کنید

مطالب بعدی