علمی

آیا موج دوم ویروس کرونا و جهش ثانویه، سرایت ویروس را قدرتمند تر کرده است؟

به اشتراک بگذارید

تحقیقات و مطالعات دانشمندان بر روی بیماران و مبتلایان به ویروس کرونا حاکی از این است که سرعت سرایت ویروس نسبت به ماه‌های اخیر رشد چشمگیر تری پیدا کرده است. تحقیقات و بررسی‌های مطالعاتی، جهشی جدید با کد D614G را در ویروس نمایان ساخته است که قابلیت انتشار شدیدتری نسبت به نوع اولیه شناخته شده ویروس در چین دارد. بنا به گزارش "اشپیگل" در تحقیقی که در مجله "سل" منتشر شده نشان می‌دهد که این نتیجه در پی تحقیقات آزمایشگاهی در اروپا و آمریکای شمالی به دست آمده و هنوز معلوم نیست که جهش در میزان آسیب به بدن نیز قدرتمندتر شده است یا خیر!!!

https://www.spiegel.de/international/world/new-coronavirus-has-likely-already-spread-globally-a-f0c171b4-ed60-46ac-ae5b-5473cb49e806

شرکت کنندگان این تحقیق پژوهشگران آزمایشگاه گاه ملی نیومکزیکو و دانشگاهی در کارولینای شمالی و گروه تحقیقاتی از دانشگاه "شفیلد" بودند که توالی های ژنوم (سارسکوو-2) را مورد آزمایش قرار دادند. این محققان دریافتند که در شرایط آزمایشگاهی جهش D614G تعداد پروتئین های گل میخی در ویروس کرونا را افزایش می‌دهد و به دلیل اینکه این پروتئین کانال ارتباطی و عامل اصلی اتصال و ورود کرونا به سلولهای میزبان است طبعاً سرایت بیماری و ویروس نسبت به ویروس قبلی افزایش پیدا کرده است.این تحقیق که با انتقاد مجله "سل" همراه شد محققان را بر این داشت که بررسی‌های کامل تری را انجام دهند.

 آنها اطلاعات ۹۹۹ بیمار بستری در بیمارستان‌های بریتانیا را بررسی کردند، نتیجه به دست آمده به شرح زیر بود: بیمارانی که با ویروس های جهش یافته آلوده شده بودند ذرات بیشتری از ویروس کرونا را در بدن خود داشتند اما در شدت بیماری شان تغییری ایجاد نشده بود طبق این بررسی جهش ویروس سرایت پذیری آن را فزونی بخشیده اما آن را خطرناک تر نکرده است.

منشا جهش های ویروسی، اشتباه در کپی برداری سلولی است.

 تغییرات ساختار ویروس در بازه‌های زمانی طولانی امری طبیعی است. ژنوم ویروس تولید کننده بیماری برای تکثیر خودش باید به صورت متوالی از روی خودش کپی برداری کند. همین امر موجب می‌شود که در تعدادی از کپی برداری ها اشتباه رخ دهد و نسخه‌های ناقصی از سلول پدیدار شود که اغلب بی اثر هستند.

مشاور ریاست جمهوری امریکا "آنتونی فاوچی "در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گفته است: با وجود اینکه هنوز این خبر تایید رسمی نشده اما به استناد اطلاعات به دست آمده، سلول جهش یافته ویروس‌کرونا ممکن است توانایی بیشتری در تکثیر داشته باشد. وی تاکید کرد که تاکنون اطلاعاتی مبنی بر اینکه این جهش سلولی بیماری را شدیدتر می کند یا خیر به دست نیامده است.

 ویروس شناس دانشگاه "ییل" ناتان گروباو در پی تحلیل و بررسی این مطالعات نوشته است که: این جهش تغییرات محسوسی را در بیماری انسان‌ها ایجاد نمی کند و در صورتی که روی روند تولید واکسن تاثیری بگذارد احتمال تغییر اقدامات کنترلی یا تشدید موارد آلودگی در اثر جهش D614G ازحد تصور هم پایین‌تر است.

حساسیت مسئولان در تمام جهان با درج این خبر،نسبت به موضوع بالاتر رفته است و محققان بر این باور هستند که ویروس جدیدی که به تازگی در چین مشاهده شده نوعی جهش یافته از ویروس کرونا باشد که از اروپا وارد چین شده است.

 

ویروس کرونا covid-19

دیدگاه
اگر دیدگاهی نسبت این مطلب دارید عنوان کنید

مطالب بعدی